Excel Forum - Porady, Pomoc,  Excel Help, Excel FAQ Strona Główna
 FAQ  RegulaminRegulamin  Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Profil   Twoje wiadomości   Zaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
ID tematu: 55238 Skopiuj do schowka Calculated Field z warunkiem
Autor Wiadomość
travis
ExcelGaduła 500+

Pomógł: 4 razy
Posty: 603
Wysłany: 15-12-2016, 08:58   Calculated Field z warunkiem

Cześć,

Jak mogę utworzyć Calculated Field z warunkiem IF ?
W załączonym pliku mam wymnożoną ilość i cenę/szt, natomiast w kolejnym polu chciałbym dodać wartość 10zł jeżeli kolor to "red"

Jak to zrobić?

calculated field z warunkiem.xlsx
Pobierz Plik ściągnięto 10 raz(y) 14.17 KB

ID posta: 310562 Skopiuj do schowka

bodek

Pomógł: 902 razy
Posty: 2472
Wysłany: 15-12-2016, 10:24

Przy obliczaniu za pomocą pól obliczeniowych nie można odwoływać się do elementów umieszczonych w obszarze wierszy, kolumn lub filtrze.
Pole "kolor" masz w etykietach wierszy.
Innymi słowy, praktycznie odwołujemy się tylko do tych wartości, które są w obszarze wartości TP, a nie w jej nagłówkach lub filtrze głównym.
_________________
Szkolenia z Excela
Forum nieczynne? Zapraszam na:
Grupa Excel na GL
ID posta: 310575 Skopiuj do schowka

Cezary Czajka
ExcelSpec

Pomógł: 86 razy
Posty: 436
Wysłany: 15-12-2016, 11:33

jedyne co mi przychodzi do głowy to dodatkowa kolumna w źródle danych gdzie możemy definiować różne parametry (wartości) dla różnych kolorów

calculated field z warunkiem.xlsx
Pobierz Plik ściągnięto 11 raz(y) 14.99 KB

_________________
W sumie - jest git
ID posta: 310581 Skopiuj do schowka

Cezary Czajka
ExcelSpec

Pomógł: 86 razy
Posty: 436
Wysłany: 15-12-2016, 12:33

Można jeszcze wykorzystać nasze ulubione PQ pozostawiając dane źródłowe bez zmian

calculated field z warunkiem_v02.xlsx
Pobierz Plik ściągnięto 12 raz(y) 19.52 KB

_________________
W sumie - jest git
ID posta: 310589 Skopiuj do schowka

travis
ExcelGaduła 500+

Pomógł: 4 razy
Posty: 603
Wysłany: 16-12-2016, 07:59

Cytat:
jedyne co mi przychodzi do głowy to dodatkowa kolumna w źródle danych gdzie możemy definiować różne parametry (wartości) dla różnych kolorów

dzięki,
jest to jakieś rozwiązanie choć nie do końca je rozumiem :(
dla uściślenia (popraw mnie proszę jeśli się mylę):
1. sprawdzanym warunkiem nie może być tekst a jedynie liczba;
1. kolumna "color atu" została dodana ponieważ warunek nie może znajdować się w kolumnie, która będzie wykorzystana w raporcie TP. Nawet jeśli zamiast kolorów stosowałbym liczby to w moim przykładzie nie mogę sprawdzać warunku dla kolumny "color" (ponieważ jest ona wykorzystana w raporcie TP);
3. dlaczego przy podglądzie formuły pola obliczeniowego nie mogę zmienić warunku z "1" np. na "2"?

dodatkowo:
czy jeśli podczas tworzenia TP zaznaczę "dodaj do modelu danych" to nie ma możliwości dodania pola obliczeniowego? Co zrobić jeśli już utworzyłem TP z zaznaczeniem tej opcji?
Jedynym wyjściem jest skopiowanie danych źródłowych do nowego skoroszytu i utworzenie TP od nowa?

dzięki z góry za pomoc
ID posta: 310650 Skopiuj do schowka

Cezary Czajka
ExcelSpec

Pomógł: 86 razy
Posty: 436
Wysłany: 16-12-2016, 08:58

Dajmy sobie spokój z ingerencją w dane źródłowe. To rozwiązanie będzie chyba najbardziej optymalne. Dane źródłowe zostawiamy w spokoju, za to mamy osobną tabelę do gdzie podajemy kolor i dodatek. Odświeżamy tabelę przestawną i gotowe. Źródłem dla TP jest jest tabela wynikowa Power Query jako zewnętrzne źródło danych. Można oczywiście podać więcej kolorów z dodatkami

Calculated field z warunkiem_v03.xlsx
Pobierz Plik ściągnięto 20 raz(y) 22.57 KB

_________________
W sumie - jest git
ID posta: 310655 Skopiuj do schowka

travis
ExcelGaduła 500+

Pomógł: 4 razy
Posty: 603
Wysłany: 16-12-2016, 09:40

dzięki bardzo Cezary,
działa wyśmienicie.

problem jednak w tym..
... że do tej pory nie znalazłem czasu na naukę PQ.

Czy to zostało wykonane z interfejsu PQ czy kodowaniem z ręki?
Podpowiesz mi w 3 krokach jak takie coś utworzyć?
ID posta: 310662 Skopiuj do schowka

travis
ExcelGaduła 500+

Pomógł: 4 razy
Posty: 603
Wysłany: 16-12-2016, 10:21

wyszło mi coś takiego (załącznik).

będzie OK?:)

my_PQ_calculated field z warunkiem.xlsx
Pobierz Plik ściągnięto 8 raz(y) 135.31 KB

ID posta: 310668 Skopiuj do schowka

Cezary Czajka
ExcelSpec

Pomógł: 86 razy
Posty: 436
Wysłany: 16-12-2016, 11:47

Dokładnie tak. Można usunąć niepotrzebne kolumny oraz nie ładować tabeli do arkusza. TP oparta bezpośrednio na zewn. źródle (Twoje Merge) dale nam taki efekt, że odświeżając TP jednocześnie odświeżamy Pivota oraz Query
_________________
W sumie - jest git
ID posta: 310685 Skopiuj do schowka

travis
ExcelGaduła 500+

Pomógł: 4 razy
Posty: 603
Wysłany: 16-12-2016, 11:52

Super,
dzięki bardzo Cezary.

A mam jeszcze pytanko:
czy można ukryć/usunąć grandtotal i subtotal dla wszystkich kolumn poza ostatnią (dla ceny z dodatkiem)?
ID posta: 310686 Skopiuj do schowka

Cezary Czajka
ExcelSpec

Pomógł: 86 razy
Posty: 436
Wysłany: 16-12-2016, 12:17

Wg mnie nie
_________________
W sumie - jest git
ID posta: 310691 Skopiuj do schowka

bodek

Pomógł: 902 razy
Posty: 2472
Wysłany: 18-12-2016, 20:53

travis napisał/a:
czy jeśli podczas tworzenia TP zaznaczę "dodaj do modelu danych" to nie ma możliwości dodania pola obliczeniowego?

Nie ma, ponieważ dane ujęte w model danych zasadniczo są obsługiwane przez Power Pivot (PP).
To znaczy ~można jakoś/takoś/coś obsługiwać za pomocą zwykłej TP, ale wtedy nie ma pól obliczeniowych z poziomu TP, tylko miary (pola obliczeniowe) i kolumny kalkulacyjne z poziomu PP.
Po prostu jak masz model danych, to nie ma już dostępu do klasycznych pól i elementów obliczeniowych!
Twój problem można również rozwiązać w PP budując stosowne wyrażenie (formuła DAX) jako pole obliczeniowe w PP.
_________________
Szkolenia z Excela
Forum nieczynne? Zapraszam na:
Grupa Excel na GL