Excel Forum - Porady, Pomoc,  Excel Help, Excel FAQ Strona Główna
 FAQ  RegulaminRegulamin  Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Profil   Twoje wiadomości   Zaloguj 


Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: bodek
22-02-2019, 09:56
Budżet miesiąca - kilka formuł i automatyczne wypisywanie
Autor Wiadomość
bodek 


Wersja: Win Office 2016
Pomógł: 935 razy
Posty: 2638
Wysłany: 03-01-2019, 09:33   

matiz17, to nie jest forum o bajkopisarstwie, laniu wody i do pogadania o d... Maryny :mrgreen: rób jak uważasz, w drodze wyjątku moje uwagi
- kasa od Ciotki jest Twoim przychodem
- w KFC wydałeś 17,- czyli wydatek
- budżet w obecnej wersji nie rozlicza przychodów, rejestrujemy tylko wydatki
- rozliczenie z tatą sam sobie odpowiedziałeś
- screen dokładnie opisuje w czym problem, masz starego Excela - kup sobie nowszego, klucz na Allegro to ~20,- PLN.
Reszta w Twoich rękach, wędkę już dostałeś, testuj, analizuj, dopasuj.
_________________
Szkolenia z Excela, Power Query, Power Pivot, wizualizacje danych w Excelu
ID posta: 359532 Skopiuj do schowka
 
 
matiz17 
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 1 raz
Posty: 461
Wysłany: 03-01-2019, 12:17   

Dzięki za uwagi. Dobrze, dobrze to wygląda ale pomyślę nad rozwiązaniem jak przychody rozliczać, bo tego mi brakuje. Tak myślę i w tym przypadku chyba najlepiej będzie mieć rejestr wydatków osobno a podsumowanie zdanego miesiąca w innym arkuszu w którym uwzględnie wydatki i przychody.

Przychody mogę ewentualnie podzielić na dwie kategorie.

No i sam sejf trzeba w to zaplątać.

P. S. Na jakiego Excela się zaopatrywać? Wystarczy 2013?
ID posta: 359547 Skopiuj do schowka
 
 
WicherTKD
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 18 razy
Posty: 406
Wysłany: 03-01-2019, 12:40   

Matiz, a podatek od darowizny uwzględniłeś dostając $ od ciotki?

Nie baw się w księgowość, bo czym bardziej będziesz wgłębiał tym więcej trudnych pytań będziesz miał. Kasę jaką otrzymujesz to tak jak pisał Bodek Twój przychód i musisz go uwzględnić tak samo jak wynagrodzenie za pracę tylko w innej kategorii.

Raczej na początku na Twoim miejscu całkowicie zainteresował się przydziałem produktów do działów bo jesteś bardzo niekonsekwentny. Dlaczego masz we wpisach "Biedronka" a np "Piekarnia u zenka" już nie? albo zależy Ci na analizie sklepów/firm albo konkretnych produktów. A co jeśli pieczywo kupisz właśnie w biedronce? to stworzysz dwa wpisy dla Biedronki i dla pieczywa? przecież to bez sensu.

Na szczęście tutaj rozwiązanie problemu jest proste, dodaj kolumnę "Dostawcy/Odbiorcy" gdzie będziesz pisał to skąd masz dany artykuł a obok tej kolumny wpiszesz co tam kupiłeś np pieczywo. Pozwoli Ci to na analizę zarówno sklepu w którym to kupiłeś jak i produkt.

Głównych kategorii nie rób zbyt wiele, 10 w zupełności wystarczy. Moje propozycje to:

Jedzenie (podstawowa kategoria, wydaje na nią około 30% wszystkich wydatków
Łakocie (żeby porównać konkretne jedzenie bez którego nie da się żyć z jedzeniem śmieciowym którego mogę sobie odmówić) tu staram się mieć jak najmniej kosztów
Motoryzacja tutaj zarówno Bilety, Paliwo, Taksówki
Praca koszty związane z pracą i szkołą moją czy mojego dziecka, tornistry, piórniki, mazaki, długopisy itp
CHemia zarówno ta do higieny osobistej jak i środki czystości
Leki lub Zdrowie i Uroda tutaj leki, wizyty u lekarza, pobyt w szpitalu
Prezenty urodzinowe, charytatywne, w podziękowaniu, zrzutki na prezent dla kogoś
Ubranie wszystko co nosisz
Rozrywka Bawilandie dla dziecka, impreza w klubie, bilaard, kręglel, wynajęcie sali do gry w piłkę, wypad na piwo z kumplem
Napoje zarówno wody jak i alkohole
Umeblowanie Panele, farby, kołki, wiertarka, płyty karton/gips i wszystko co kupisz by remontować - wszystkie narzędzia które Ci w tym pomogą

Prowadzę budżet już 8 lat i jeszcze nie miałem produktu którego nie mógłbym zakwalifikować do którejś z kategorii. Jeżeli masz jakiś nowy produkt to najpierw zastanawiasz się gdzie go wrzucić do jakiej kategorii

Jeżeli chcesz ogólnie to te powyżej Ci w zupełności wystarczą. Jeżeli chcesz bardziej szczegółowo możesz te kategorie podzielić na podkategorie, np:

Dział Jedzenie na:

obiad
owoce
warzywa
wędlina
smarowanie
fast-food

itd.

Jeżeli i to Ci nie wystarczy, i chcesz dłubać jeszcze więcej tak jak ja możesz stworzyć jeszcze jeden poziom zgrupowania i owoce podzielić na konkretny gatunek np:

gruszka
jabłka
mandarynka

itd.

Wycinek z mojego zestawienia podesłałem jako załącznik. Pierwsza kolumna to ID z paragonu (jeżeli te same ID oznacza ten sam paragon) potem jest data zakupu, następnie konto z którego zeszła gotówka pierwsze dwie to inicjały domownika a pozostałe dwie to konto (gł - głowne, in - gotówka) w celu porównania wyciągów bankowych z tym co wpisałem do excela oraz żeby kontrolować pieniądze w gotówce. Potem kategoria za dwukropkiem kolejny poziom zgrupowania np Dział Praca, poddział Szkoła, nazwa produktu Gumka. Kolejna kolumna E to przydział: #Wydatek, #Przychód, #Opłata, #Rata, #Przenoszenie (z jednego konta na drugie) potem jest odbiorca płatności, lub w przypadku p[rzychodu nadawca, kwota, waluta, kwota po przeliczeniu na PLN, i to czy wpis jest planowany czy nie (zlecenia stałe) i potem bajery typu czy mam zdjęcie paragonu jeśli tak to jaka lokalizacja, czy wprowadzony do master daty, czy jest dodatkowy opis produktu. Te informacje na początku CI wystarczą nie zajmuj się na początku niczym innym bo nigdy nie dojdziesz do ładu i składu[/u]

Przechwytywanie.PNG
Plik ściągnięto 13 raz(y) 58.81 KB

_________________
Budżet w Excelu (BWE)
ID posta: 359553 Skopiuj do schowka
 
 
matiz17 
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 1 raz
Posty: 461
Wysłany: 03-01-2019, 15:40   

Dzięki @WicherTKD za konstruktywne uwagi. Miło słuchać tego od Osób, które prowadzą coś o kilku lat. Jeśli mogę wiedzieć: po każdym roku masz swoje podliczenia? Trzymasz się zasady i konsekwentnie prowadzisz plik?

Oczywiście z tym pieczywem jest tak, że mogę kupić je na przykład w Biedronce, ale tu chodzi mi bardziej o miejsca, w jakich dokonuję zakupów. Na koniec roku widziałbym ile widziałem w Biedronce, ile w Lewiatanie, ile w Tesco, ile w sklepie rowerowym, a ile np. w piekarni. O ile w rowerowym zawsze będę kupował rowerowe części, to pojawiają się inne problemy. Jednak, co jeśli kupię w Biedronce sprzęt komputerowy za sporą stawkę? Jeśli nawet wydam 800 zł w tym sklepie w stosunku rocznym, a 499 zł to będzie właśnie ten drogi sprzęt, to sensu nie ma taka statystyka. Z doświadczenia wiem, że często można popełnić błąd rozdrabniając się zbyt bardzo i uznałem, że jeden paragon = jedna kwota, jeden wpis, ale... jak widać - masz rację. W dodatku z tym pieczywem też jest tak, że jeśli np. w danym dniu nie idę do piekarni, bo jestem w Biedronce i mogę za jednym razem tam wszystko kupić no to... ;) Nie jest to konsekwentne, ale....

... jeśli robię zakupy w Biedronce i kupuję: trochę wody, trochę sera, jakieś ubranie, jakieś słodycze i na przykład coś do łazienki z chemii to muszę bawić się z kolei w rozdzielanie paragonów i zamiast wpisywać ogólną kwotę z paragonu to bawię się nie tyle w rozdzielanie, co zwiększam możliwość popełnienia błędu.
W przypadku paragonów powyżej kwoty 100 zł tych podziałów jest dość dużo, choć wtedy faktycznie widzimy ile wydałem na pieczywo, a ile na ubrania.

Tu właśnie pojawia się mój problem w rozdzieleniu tych kategorii, by nie być zbytnio drobiazgowym, ale podzielić to jakoś. :!:

Ja dość mocno zastanawiałem się jak to podzielić, jak to zrobić, by było dobrze.
Bardzo mi się podoba podejście do sprawy, by ten plik który będę prowadził był dobrze zorganizowany.
Teraz chyba jestem bardziej za opcją stworzenia podziałów.
ID posta: 359580 Skopiuj do schowka
 
 
matiz17 
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 1 raz
Posty: 461
Wysłany: 04-01-2019, 09:26   

Wpadłem na nieco zrównoważony pomysł, a mianowicie opcja ze stworzeniem głównych kategorii, które przemyślę dla siebie mi się spodobała.
No cóż, trzeba się namęczyć i porozdzielać to niekiedy, ale @WicherTKD nie jest to zbyt męczące?

Takie coś jak ID paragonu to super opcja, bo potrafi wskazać ten unikat. Dodałbym za to arkusz "Paragony", w których zbierałoby sumę z tych poszczególnych paragonów. To zapewni odpowiednią sumę kwot i zmniejszy ryzyko popełnienia błędu.

@bodek Dodatkowe pytanie. Jak widzisz sejf i waluty?
ID posta: 359641 Skopiuj do schowka
 
 
bodek 


Wersja: Win Office 2016
Pomógł: 935 razy
Posty: 2638
Wysłany: 04-01-2019, 11:06   

matiz17 napisał/a:
@bodek Dodatkowe pytanie. Jak widzisz sejf i waluty?
Nie ja, tylko pytamy wszystkich forumowiczów, proszę.
Załóż nowy wątek a w nim zaproponuj coś od siebie, swoją koncepcję rozwiązania zadania. Masz dobry przykład z budżetem jak zorganizować dane na wejściu, potem co z nimi można zrobić. Wysil się, spróbuj postępować analogicznie, to tylko lekko inne zagadnienie. A może się okazać, że sobie poradziłeś bez pomocy na forum? Na gotowca ode mnie nie licz :-P , limit wyczerpany
_________________
Szkolenia z Excela, Power Query, Power Pivot, wizualizacje danych w Excelu
ID posta: 359655 Skopiuj do schowka
 
 
matiz17 
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 1 raz
Posty: 461
Wysłany: 04-01-2019, 11:12   

I tak dość dużo mi pomogłeś, a moja w tym trudność by wybrać to co dla mnie najlepsze.
W najbliższym czasie postaram się skonfrontować wszystkie te pomysły i stworzyć jakiś ciekawy plik a przede wszystkim praktyczny.
Na pewno podoba mi się tego rodzaju rozwiązanie, ale dodam zapewne pewne rzeczy od siebie. Twoja propozycja zdecydowanie różni się od mojej wcześniejszej ale naprawdę mi się podoba również i graficznie.
A jeśli chodzi o sejf czy waluty to spytałem dlatego bo myślałem że masz jakieś rozwiązanie. Jeśli nie to będę trzymał się tego, z mojego pliku wcześniejszego.
ID posta: 359656 Skopiuj do schowka
 
 
WicherTKD
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 18 razy
Posty: 406
Wysłany: 05-01-2019, 10:18   

Matiz nie zastanawiaj się, tylko rozdzielaj

Widzisz sam, ile problemów ominiesz jeśli będziesz to robił, a będzie coraz gorzej bo paragonów coraz więcej nie tylko podczas zakupów w marketach.

Co zrobisz, jeżeli w Rossmanie zechce CI się pić? No przecież nie pójdziesz do "pijalni wód" żeby kupić wodę i żeby nazwa paragonu zgadzała Ci się z produktem który kupiłeś. To samo w piekarni, nie kupujesz tylko pieczywo, a pączek czy ciasto nie nadaje się do pieczywa. Fałszujesz dane...

Nie mówiąc już o zakupach np w empiku. Jak to rozliczysz? Możesz tam już kupić wszystko, książki, płyty, zabawki, gry planszowe, picie, jedzenie. Czy wszystko wrzucisz do jednej kategorii? To już nie te czasy, że w sklepie X kupisz produkt X a w sklepie Y kupisz produkt Y. Teraz sklepy wyścigają się jeśli chodzi o różnorodność asortymentu jakie oferują a to nie pomaga.

Co Ci da informacja na temat tego, że wydałeś 500zł w Empiku czy Rossmanie? oprócz oczywiście tego, którego prezesa nakarmiłeś. NIC, bo nie będziesz pamiętał, czy kupiłeś pampersy dla dziecka czy kolczyki na prezent dla dziewczyny. Rozdzielanie jest konieczne, i czym prędzej to zrozumiesz tym więcej czasu jesteś do przodu.

Kwestia tego czy robisz to bardzo szczegółowo tak jak np ja że masz aż 3 podgrupy produktu, czy wrzucasz wszystko do kategorii ogólnych. Na pewno na początku polecam Ci kategorie ogólne te które wypisałem myślę, że będą OK
_________________
Budżet w Excelu (BWE)
ID posta: 359738 Skopiuj do schowka
 
 
matiz17 
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 1 raz
Posty: 461
Wysłany: 05-01-2019, 14:29   

Drogi @WicherTKD
Od dawna już planuję znaleźć właściwą drogę do kontrolowania własnego budżetu.
Najważniejsze zasady: prostota i intuicyjność. Wygląd również ma znaczenie.

Cytat:
Rozdzielanie jest konieczne, i czym prędzej to zrozumiesz tym więcej czasu jesteś do przodu.

Wziąłem sobie to do serca i będę to robił. Choć jest to czasochłonne to dużo mniej efektywnym jest robić coś, co nie daje rezultatu, bo niby wiem ile wydałem w danej piekarni, ale jaki jest sens wszystkiego jeśli jest niekonsekwencja o jakiej mówisz.

Moje arkusze to byłyby:
- Kategorie (kategorie i podkategorie, rodzaje, typy płatności, waluty)
- Paragony (rejestr wszystkich paragonów wraz z wydaną sumą oraz z nazwą sieci, w której kupuję)
- Rejestr wydatków (wprowadzone wszystkie wydatki wraz z datą, kategorią + podkategorią + sumą + ID paragonu, ewentualnie notatką, co zostało kupione)
- Raporty i wykresy (raporty aktualne, miesięczne jak również i roczne)
- Przychody (wszystkie przychody)
- Waluty (ile mam w danej walucie, ale również i wydatki w walutach:?:)
- Sejf (wszystkie pieniądze w sejfie i koncie oszczędnościowym oraz operacje wyjęcia bądź włożenia danej ilości pieniędzy z / do sejfu wraz z datą i kwotą)
- Rozliczenia (arkusz dla mnie pomagający rozliczyć aktualny stan posiadanych pieniędzy w portfelu, w sejfie, na koncie głównym,
- Uwagi i zasady (uwagi oraz zasady które ustalam sobie prowadząc plik budżetu)

- Kategorie
Wziąłem sobie do serca Twoje 10 kategorii i mocno przekonał mnie fakt, że wspomniałeś o tym, że nie miałeś produktu którego nie zaklasyfikowałbyś do którejś z nich.

Ja przygotowałem dla siebie takie na duży wzór Twoich (wstępnie bardzo):
1. Jedzenie (bułki, chleb, ser, szynka, owoce)
2. Łakocie i słodycze (pączki, bułki słodkie, chipsy, MC, KFC)
3. Rower (części rowerowe, serwis, sprzęty rowerowe typu liczniki)
4. Praca i wykształcenie (oprogramowanie, ksero)
5. Chemia (na razie brak wydatków tego typu)
6. Zdrowie (na razie brak wydatków tego typu)
7. Prezenty (prezenty dla rodziny, prezenty w ramach podziękowania)
8. Ubranie (H&M, NewYorker itd.)
9. Rozrywka (kino)
10. Napoje (woda, piwo)
11. Umeblowanie (tu także na razie brak wydatków)

To co jest w nawiasach może być podkategoriami, ale to głęboko do przemyślenia.
Co masz na myśli mówiąc 3 podgrupy produktu :?: Czy mógłbyś pokazać przykład :?: Nie wystarczy sama podkategoria?

- Paragony oraz - Rejestr wydatków
Wprowadzałbym wszystkie wydatki rozdzielając paragony oraz w arkuszu "Rejestr wydatków" wpisywałbym ID paragonu. Kwota z danego paragonu musi się zgadzać z sumą wszystkich rozdzieleń w arkuszu "Paragony".
W arkuszu "Paragony" mogłaby być nazwa sieci, w której kupuję, czyli na przykład: Biedronka, H&M, Tesco - później wypisałbym unikaty i miałbym również w łatwy sposób uzyskany tego rodzaju podział, czy za bardzo komplikuję :?:

- Raporty i wykresy
czyli to co zaproonował mi @Bodek - wszyscy na zasadzie tabel przestawnych, wykresów, fragmentatorów.
W tym arkuszu byłoby również rozliczenie wydatków i przychodów. Czy może lepiej do tego osobny arkusz :?:

- Przychody
Tu rozliczał będę w kolejnych wierszach swoje przychody, mogę je rozdzielić i na przykład mieć: zarobki z danego miesiąca w tej pracy, w innej, pieniądze od Ciotki, pieniądze od Rodziców.

- Waluty
O ile w innych walutach wydaję dość rzadko to w ciągu roku się zdarza i teraz pytanie: lepiej przeliczać to na złotówki i brać do ogólnej wydanej sumy czy też zrobić osobny, dużo krótszy raport z samych walut :?:

- Sejf
Sejf to wszystkie pieniądze które są schowane w sejfie bądź na koncie oszczędnościowym.
Wpisałbym tam wszystkie swoje oszczędności a w kolejnych wierszach wraz z odpowiednią datą Operacje. Arkusz sam w sobie będzie działał spoko, ale jak go powiązać :?:
Muszę się jeszcze zastanowić co w przypadku jeśli np. 17 stycznia wyjmę z sejfu 500 zł i dodam do puli pieniędzy które aktualnie wydaję, bo chyba nie jako przychód :?:

Dodatkowymi założeniami byłoby, że:
1. pieniądze uzyskane np. w prezencie od ciotki = to przychód :clap
2. pieniądze które mi są zwracane np. "kup mi grę planszową"= nie byłyby dopisywane do zestawienia; także rzeczy które mi są "stawiane", np. poszedłem z Kolegą na pizzę i on postawił = również brak zapisu.
3. jeśli kupiłem pizzę rodzinie i wydałem 31 zł, ale zwrócono mi 8 zł to wpisuję w rejestrze wydatków 31 zł, ale do przychodu doliczam 8 zł.
4. z każdego miesiąca jak i na koniec z roku zrobić podsumowanie.

Pomysł z zaliczaniem wydatków na plus jest dobry. Jeśli zrobię sumę wydatków z miesiąca i sumę przychodów to jeśli będę na minusie to wiadomo co... :shock:

Co sądzicie o moim pomyśle :?:
ID posta: 359756 Skopiuj do schowka
 
 
WicherTKD
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 18 razy
Posty: 406
Wysłany: 05-01-2019, 17:47   

Brakuje w Twoich kategoriach czegoś gdzie będziesz wrzucał transport, czyli przemieszczanie się.

Motoryzacja, Transport czy coś takiego. Gdzie wrzucisz swoje wydatki z biletów albo taksówki?

Rower wrzuć do Rozrywki. To kategoria ogólna, rower zbyt szczegółowo wiem ze to Twoja pasja ale po 1 może Ci się zmienić po 2 możesz mieć ich więcej po 3 skoro masz dzial rower to czemu nie masz np komputer?

Jak jesteś często poza domem lub jeździsz komunikacją miejską (a po Twoich wpisach sądzę że tak) sugerowałbym instalację programu do budżetu na swój telefon komórkowy. Będziesz mógł taki wydatek z paragonu wpisać z dowolnego miejsca np w autobusie, podczas stania w kolejce, podczas nudnego wykladu w szkole. Ważne, żeby taki plik można było eksportować do pliku Excel i najlepiej od razu na OneDrive. A z tego miejsca możesz w banalny sposób zaimportować do swojego pliku Excel na komputerze i poddać późniejszej analizie. Zrobiłem solidny research takich programów i program o nazwie MoneyTracker jest najlepszym wyborem Ever. Darmowy,Microsoftu oraz idealnie wspomaga w szybkim i dokładnym wprowadzaniu wydatków.

potrojne zgrupowanie pytałeś. Sprawdź mój snip z poprzedniego postu na kolumnę "kategoria" jest dział potem jest dwukropek, potem poddział i znowu za dwukropkiem jest nazwa (czyli 3 poziom zgrupowania) oraz na poprzedni wpis tam tez wytlumaczylem jak dzialy glowne mozna rozgrupowac na podgrupy. Money Tracker nadaje sie do tego idealnie.

Żeby zgrupować paragony z takiego pliku możesz posłużyć się PowerQuery i zsumować kolumnę z kwotą i zrobić dwa zestawienia pierwsze zgrupowane (konkretny paragon) oraz rozgrupowane (wszystkie produkty ze wszystkich paragonów) reszta to tylko kwestia wyobraźni
_________________
Budżet w Excelu (BWE)
ID posta: 359768 Skopiuj do schowka
 
 
matiz17 
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 1 raz
Posty: 461
Wysłany: 06-01-2019, 02:30   

Nie bardzo mi się widzi dodać rower do rozrywki. Dlaczego? Bo to mój podstawowy środek transportu, tak jak dla niektórych samochód. Jeżdżę nim bez wyjątku na uczelnię, do dodatkowej pracy czy praktycznie wszędzie. Musi to być dodatkowa kategoria w takim razie.
Mam Prawo Jazdy, ale samochodem nie jeżdżę i to właśnie rower jest dla mnie podstawowym środkiem transportu, tak jak dla Ciebie (podejrzewam) samochód.

Motoryzacja z kolei jest obecnie dla mnie kategorią niepotrzebną (tak jak chemia czy leki), natomiast Transport - czyli koszty biletów, jak najbardziej. Ewentualnie jedna kategoria "Rower i transport".

Chociaż nie jeżdżę komunikacją miejską, to jestem często poza domem. Aplikacja na telefon to dobry pomysł. To drugorzędna sprawa, ale też o niej myślałem. Rozumiem, że miał by to być mechanizm wspomagający do głównego pliku. Twój research mi bardzo dużo daje, bo to właśnie ten program wybiorę.
Patrzę właśnie w sklepie i widzę ten program - takie niebieskie logo z wykresem. To ten?

Cytat:
Żeby zgrupować paragony z takiego pliku możesz posłużyć się PowerQuery

Na razie to dla mnie czarna magia, ale fajnie brzmi - do zabawy na przyszłość.

Rozumiem, czyli coś takiego na przykładzie kategorii Jedzenie.
Podkategorią może być obiad, pieczywo bądź warzywa).
A jeszcze kolejne podkategorie to np. do obiadu: kotlet schabowy, pierogi, do pieczywa to na przykład bułki, chleb, a do warzyw to np. gruszki, pomidory. Czyli to się ma tak rozrastać :?:
Pytanie, czy muszę być konsekwentny i muszę zawsze uzupełniać podkategorie i te trzecie w kolejności :?:
P.S. Fast-food w kategorii Jedzenie :?: Myślałem, że to łakocie, czyli jedzenie bez którego można przeżyć :D

Wiem, że pytałem już o to, ale ciekawi mnie jak robisz z walutami ?
ID posta: 359784 Skopiuj do schowka
 
 
WicherTKD
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 18 razy
Posty: 406
Wysłany: 06-01-2019, 12:56   

Na swojej drodze w kontrolowaniu wydatków często będziesz zastanawiał się gdzie co przypisać.

Czy jedzenie na mieście to kategoria rozrywka czy jedzenie? czy piwo z kumplami na miescie to napoje czy rozrywka? czy spodnie kupione na prezent to ubranie czy prezenty?

doswiadczenie nieraz spowodowalo, ze w takich przypadkach pomagaj podgrupy. Zobacz, jeżeli kupujesz coś na obiad dla domu no to możesz wrzucić to do kategorii Jedzenie i do podgrupy obiad. Natomiast jeżeli kupisz sobie obiad na mieście to wrzucisz do kategorii Rozrywka do podgrupy obiad. W konsekwencji czego masz tą samą podgrupę (obiad) ale w dwóch różnych kategoriach. Bo jeden obiad był kupiony bo musiałeś to zrobić i mówi Ci o tym dział Jedzenie a drugi mogłeś sobie odpuścić bo zjadłeś go na mieście zamiast samemu go sobie zrobić w domu.
Albo napoje kupione dla domu i napoje kupione do pracy (to koszt działu praca, ale to nadal jest produkt woda) mogę analizować zarówno nazwy produkty jak i koszty konkretnych działów.
Ciastka kupione dla domu albo dla koleżanek z pracy - koszt dla działu Praca oraz dla produktu ciastka itp.

I ja do tego tak podchodzę. Dodatkowo stworzyłem sobie tabelę przestawną która mi pokazuje ilość wystąpień podgrup w konkretnych działach. Zobacz załącznik.

Dzięki temu mogę zobaczyć, że obiad w kategorii jedzenie jest prawie 700 a kupione na mieście (ten sam wpis obiad) jest w mniejszej ilości. Wiem zarówno jaki jest koszt na konkretny dział jak i co to tak naprawdę było. Więcej szczegółów ale zobacz jakie elastyczne.

snip.PNG
Plik ściągnięto 16 raz(y) 17.69 KB

_________________
Budżet w Excelu (BWE)
ID posta: 359801 Skopiuj do schowka
 
 
matiz17 
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 1 raz
Posty: 461
Wysłany: 06-01-2019, 23:06   

Jestem pod wrażeniem, bo myślałem, że tylko ja jestem taki szczegółowy i drobiazgowy (patrz: plik statystyki rowerowej).

W takim razie uważam, że powinienem stworzyć sobie plik, a kategorie i podkategorie po prostu zwyczajnie dopisywać z biegiem czasu. Myślę, że najlepiej gdy stworzę je tak by mi było jak najwygodniej i najpraktyczniej. Dla jednego może być taki układ kategorii, a dla drugiego inny. Twoje zestawienie = sprawdzone z resztą przez lata bardzo mi pomoże w ustaleniu tych głównych. Z małymi zmianami: ja sobie "Rower" dodam (choć jeszcze przemyślę to), ale nie dodam "Motoryzacja", lecz będzie "Transport", także nie dodam "Chemia" i "Leki", bo nie mam wydatków w tych kategoriach.
Z podgrupami super sprawa, bo NAWET JEŚLI rower dodałbym do kategorii "Rozrywka" to mogę dać podgrupę "Rower części" i "Rower serwis" :!: :clap I wszystko wiem ile wydałem. Podoba mi się to strasznie.
Coś na zasadzie by poświęcić czas na stworzenie i prowadzenie pliku budżetu, ale nie popadać w paranoję, że to trudne czy tak szczegółowe. Najlepiej jak to zrobię na przykładzie stycznia 2019, czyli po prostu wprowadzać sobie dzień po dniu paragony - rozdzielając je, a na koniec miesiąca analizując + zestawiając z moim przychodem.
Wszakże najważniejszy wniosek to nie zaliczyć się w ramach niepłatnej pracy poza swoimi obowiązkami tylko wyciągnąć wnioski i kontrolować własne wydatki. Ja do tego lubię archiwizować sobie takie rzeczy.

Pomysł z wystąpieniem ilości fajny.
Widziałem, że wprowadzasz unikat paragonów, które rzecz jasna rozdzielasz. Masz może plik w którym sprawdzasz sumę rozdzieleń z liczbą na paragonie.
Często zdarzają Ci się pomyłki, nie możesz się czegoś doliczyć? Czy jesteś tak konsekwentny, że wpisując wydatki zaraz po kupnie w aplikacji bądź po każdym dniu eliminujesz błędy do zera.
ID posta: 359865 Skopiuj do schowka
 
 
WicherTKD
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 18 razy
Posty: 406
Wysłany: 07-01-2019, 16:22   

Przetestuj program który CI poleciłem. Tam dodajesz kategorię np:

Jedzenie:owoce:banany

Raz dodasz i potem widzisz na paragonie banany i wystarczy że zaczniesz wpisywać to lista wszystkich dodanych kategorii Ci się zawęzi i wyjdą Ci wszystkie wystąpienia z literami które podasz tak jakbyś wprowadzał funkcje do Excela. Ryzyko literówki minimalne. Nie musisz podawać działu poddziału i nazwy wystarczą kilka pierwszych liter i z nazwy sobie wyklikasz z zawężonej listy. Wprowadzanie produktu naprawdę tu jest szybkie

Oczywiście zdarzają się pomyłki, ale dzięki TP odnajdę wystąpienia o niskiej wartości np 1 wystąpienie i je wychwycę i poprawię a z programu usunę ale to się rzadko zdarza.
_________________
Budżet w Excelu (BWE)
ID posta: 359918 Skopiuj do schowka
 
 
matiz17 
Stały bywalec Excelforum


Pomógł: 1 raz
Posty: 461
Wysłany: 08-01-2019, 10:08   

Co to jest TP ? O co chodzi z niską wartością 1?

Program mnie bardzo zaciekawił. Niedługo go przetestuję, a już mam ściągnięty. Zintegrowanie go z plikiem który powstanie to jeszcze przyszłość. Na razie stworzyłem dla siebie kategorie i podkategorie. Oto moje wydatki od 1 stycznia 2019 do dziś. Uznałem, że kategorię będę tworzył na bieżąco. Na razie mam tak jak w załączniku.

Jak lepiej zrobić? Co możesz poradzić?
Dać podkategorię „rower części” i „rower serwis”, czy podkategorię „rower”, a następnie kolejną „osprzęt”, „serwis”.
Tak samo mam dylemat co z fast-food-em, ale dałem go w kategorii „Rozrywka”.
Trochę mi nie pasuje ten „Rower” w „Rozrywka”.

Dużo czasu poświęcasz na prowadzenie tego pliku?

taktosobienaraziepodzielilem.png
Plik ściągnięto 6 raz(y) 20.1 KB

tworzeniekategorii.png
Plik ściągnięto 5 raz(y) 24.14 KB

ID posta: 359967 Skopiuj do schowka
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandgreen created by spleen& Programosy modified v0.3 by warna
Opieka techniczna www.marketingNET.pl

Archiwum

Strona używa plików cookies.

Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się jaki jest cel używania cookies oraz jak zmienić ustawienia cookie w przeglądarce.
Korzystając ze strony użytkownik wyraża zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z bieżącymi ustawieniami przeglądarki.
Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe